Praha 6 ztrácí tvář

Architekti navrhli v Ruzyni novou čtvrť pro 10 tisíc obyvatel. Vytlačí sklady

Bydlení iDnes, 16. září 2010

zveřejněno: 26. září 2010
značky: Ruzyně | územní plán | životní prostředí

Obydlená čtvrť s náměstím, parky, školami a třeba i ekofarmou. Tak by podle návrhů měla vypadat Ruzyně v místech, kde je skladový areál. Projekty soutěže teď bude Praha 6 konzultovat s lidmi.

Dnes tam jsou sklady a zdí obehnaný areál ministerstva obrany, v budoucnu by tam měla vyrůst nová čtvrť přibližně pro deset tisíc obyvatel.

Nad podobou téměř sedmdesátihektarového území v Ruzyni mezi Drnovskou a Vlastinou ulicí a železniční tratí Praha - Kladno se v urbanistické ideové soutěži šesté městské části zamýšlelo 51 architektonických týmů, porota teď čtyři návrhy vybrala a ocenila a radnice je bude konzultovat s veřejností.

Hlavní úkol byl pro všechny stejný: vytvořit novou obytnou čtvrť. Na týmech pak bylo, jak se vypořádají se sklady, areálem ministerstva, záměrem výstavby vysokoškolských kolejí ČVUT nebo dopravním spojením.

"Obecnou představou je vznik čtvrti, která bude respektovat specifika Prahy 6 - nízkou hustotu obyvatel a především převahu rodinných domů nad činžovními," popisuje starosta šestky Tomáš Chalupa s tím, že zároveň je třeba dostatečně řešit otázky parkování a veřejné vybavenosti: školky, školy, hřiště, sportoviště a obchody.

Další prioritou radnice bylo spojení se stávajícím městem - výhledově se totiž počítá s prodloužením linky metra A a tramvajové trati z Evropské ulice směrem k železniční zastávce Praha-Ruzyně.

"Jako matka rozhodně vítám, že místo vojenských objektů a skladů vzniknou parky, školky a hřiště," pochvaluje si Želmíra Krištofová, která bydlí v blízkosti plánované čtvrti.

Veřejnosti budou projekty architektů představeny hned dvakrát: od pondělí ve Skleněném domě na výstavě Perspektivy Prahy 6 a na asi kilometrové zdi areálu ministerstva obrany Na Dědině.

Koleje by se architektům líbily, se sklady nepočítají

Výsledný projekt by měl být kombinací oceněných návrhů s tím, že se do debat o finální podobě zapojí i lidé. "Z návrhů posbíráme klíčové body, které budeme při další práci respektovat," podotýká Bohumil Beránek, vedoucí odboru územního rozvoje Prahy 6.

Každý tým se se zadáním vypořádal jinak: s vysokoškolskými kolejemi jich počítá většina, s armádními prostory zhruba polovina a s několika sklady pouze jeden.

"Věříme duchu Vinohrad či Žižkova, lineárním parkům, ulicím a náměstím, které mají konkrétní charakter a spíše menší, ale životaschopnou velikost, naopak nevěříme bezradnosti nekonečných prostorů sídlišť či monofunkčním shlukům administrativních budov," popisuje jeden z tvůrců oceněného projektu Jaroslav Šafer.

Milan Veselý z týmu, který se dělí o první a druhé místo, je zase zastáncem tradičního českého náměstí s radnicí, kostelem, knihovnou, obchody a poštou. "Byly by tu i výstupy z metra a farmářské trhy," doplňuje Veselý.

Bydlení chce vytvořit jako místo pro život, a ne pouhý prostor pro přespání v pracovních dnech. Uvažuje i o veřejném parku s promenádou, hřišti a malou ekofarmou pro základní školu.

Jednání leží na přespříštích zastupitelích

Podle starosty Chalupy však výstavba nezačne dříve než po roce 2014. Koncepce obytné čtvrti se objeví až v novém územním plánu, regulací se pak určí, kde co bude stát a jaká bude výška budov, a teprve pak začnou jednání s vlastníky pozemků.

Autor:
Eva Fryšarová, MF DNES

Pozn.: V článku zmiňované prodloužení metra A na letiště vzniklo jako přání politiků, dnes sílí hlasy dopravních odborníků, že trasa přes Motol je nesmyslná. Daleko reálnější je i v ÚP dříve zanesené prodloužení tramvaje z Evropské Vlastinou ulicí.




Komentářů ve fóru: 5, přidat nový