Architekti navrhli v Ruzyni novou čtvrť pro 10 tisíc obyvatel. Vytlačí sklady
Bydlení iDnes,
16. září 2010
zveřejněno: 26. září 2010
značky:
Ruzyně |
územní plán |
životní prostředí Obydlená čtvrť s náměstím, parky, školami a třeba i ekofarmou. Tak by podle návrhů měla vypadat Ruzyně v místech, kde je skladový areál. Projekty soutěže teď bude Praha 6 konzultovat s lidmi.
Odměněný projekt, Šafer Hájek Architekti
Komentář na iDnes: Autoři navrhli městečko, které se od klasické bytové výstavby liší. Chtějí něco neopakovatelného.
Dnes tam jsou sklady a zdí obehnaný areál ministerstva obrany, v
budoucnu by tam měla vyrůst nová čtvrť přibližně pro deset tisíc
obyvatel.
Návrhy urbanistické ideové soutěže "Transformace industriálního území Ruzyně na novou obytnou čtvrť Prahy 6" jsou vystaveny na chodníku před Skleňákem. Návrhů se sešlo celkem 51, jsou mezi nimi i návrhy s rozvolněnější zástavbou, než nabízejí projekty odměněné. Ostatně, přijďte se podívat.
Nad podobou téměř sedmdesátihektarového území v Ruzyni mezi
Drnovskou a Vlastinou ulicí a železniční tratí Praha - Kladno se v
urbanistické ideové soutěži šesté městské části zamýšlelo 51
architektonických týmů, porota teď čtyři návrhy vybrala a ocenila a
radnice je bude konzultovat s veřejností.
Odměněný projekt z dílny Šafer + Hájek architekti
Hlavní úkol byl pro všechny stejný: vytvořit novou obytnou čtvrť. Na
týmech pak bylo, jak se vypořádají se sklady, areálem ministerstva,
záměrem výstavby vysokoškolských kolejí ČVUT nebo dopravním spojením.
2. zvýšená cena, Loxia a.s.
"Obecnou představou je vznik čtvrti, která bude respektovat
specifika Prahy 6 - nízkou hustotu obyvatel a především převahu
rodinných domů nad činžovními," popisuje starosta šestky Tomáš Chalupa
s tím, že zároveň je třeba dostatečně řešit otázky parkování a veřejné
vybavenosti: školky, školy, hřiště, sportoviště a obchody.
2. zvýšená cena, Loxia a.s.
Další prioritou radnice bylo spojení se stávajícím městem -
výhledově se totiž počítá s prodloužením linky metra A a tramvajové
trati z Evropské ulice směrem k železniční zastávce Praha-Ruzyně.
2. zvýšená cena, Ateliér M1 architekti
"Jako matka rozhodně vítám, že místo vojenských objektů a skladů
vzniknou parky, školky a hřiště," pochvaluje si Želmíra Krištofová,
která bydlí v blízkosti plánované čtvrti.
2. zvýšená cena, Ateliér M1 architekti
Veřejnosti budou projekty architektů představeny hned dvakrát: od
pondělí ve Skleněném domě na výstavě Perspektivy Prahy 6 a na asi
kilometrové zdi areálu ministerstva obrany Na Dědině.
Koleje by se architektům líbily, se sklady nepočítají
Výsledný projekt by měl být kombinací oceněných návrhů s tím, že se do
debat o finální podobě zapojí i lidé. "Z návrhů posbíráme klíčové body,
které budeme při další práci respektovat," podotýká Bohumil Beránek,
vedoucí odboru územního rozvoje Prahy 6.
Letecký snímek současného areálu skladů Ruzyně
Každý tým se se zadáním vypořádal jinak: s vysokoškolskými kolejemi
jich počítá většina, s armádními prostory zhruba polovina a s několika
sklady pouze jeden.
"Věříme duchu Vinohrad či Žižkova, lineárním parkům, ulicím a
náměstím, které mají konkrétní charakter a spíše menší, ale
životaschopnou velikost, naopak nevěříme bezradnosti nekonečných
prostorů sídlišť či monofunkčním shlukům administrativních budov,"
popisuje jeden z tvůrců oceněného projektu Jaroslav Šafer.
Milan Veselý z týmu, který se dělí o první a druhé místo, je zase
zastáncem tradičního českého náměstí s radnicí, kostelem, knihovnou,
obchody a poštou. "Byly by tu i výstupy z metra a farmářské trhy,"
doplňuje Veselý.
Bydlení chce vytvořit jako místo pro život, a ne pouhý prostor pro
přespání v pracovních dnech. Uvažuje i o veřejném parku s promenádou,
hřišti a malou ekofarmou pro základní školu.
Jednání leží na přespříštích zastupitelích
Podle starosty Chalupy však výstavba nezačne dříve než po roce 2014.
Koncepce obytné čtvrti se objeví až v novém územním plánu, regulací se
pak určí, kde co bude stát a jaká bude výška budov, a teprve pak začnou
jednání s vlastníky pozemků.
Autor:
Eva Fryšarová, MF DNESPozn.: V článku zmiňované prodloužení metra A na letiště vzniklo jako přání politiků, dnes sílí hlasy dopravních odborníků, že trasa přes Motol je nesmyslná. Daleko reálnější je i v ÚP dříve zanesené prodloužení tramvaje z Evropské Vlastinou ulicí.