Praha 6 ztrácí tvář

Dopady Blanky na dopravu: kolony z Holešovic zmizí, jinde přibudou

iDnes, 19. srpna 2011

zveřejněno: 19. srpna 2011
značky: Kulaťák | doprava | životní prostředí | městský okruh | tunel Blanka

Dokončení tunelu Blanka se blíží a odborníci se začínají přít, jaké bude mít jeho zprovoznění dopady na pražskou dopravu. Podle propočtu Technické správy komunikací by měl být provoz na většině silnic slabší. Najdou se však i místa, kde aut přibude, například ve Svatovítské ulici.

Zkraje září mají dělníci vytěžit z Blanky poslední kubík zeminy. A za čtyři roky se v něm má prohánět osmdesát až devadesát tisíc aut denně. Naděje pražských řidičů se k tunelu mezi Malovankou a Pelc-Tyrolkou dlouho upínají. Doufají, že jen co se otevře, mnohými ulicemi metropole projedou, aniž by postávali v kolonách.

Jejich očekávání nyní umocňují výroky ozývající se z budovy magistrátu. Už za bývalého vedení se hlásalo, že šestikilometrový tunel vyřeší kritickou dopravní situaci ve městě. Jak to skutečně bude, se teprve ukáže. Nicméně dopravní prognóza Technické správy komunikací pro rok 2015, kterou MF DNES získala, je zatím spíše optimistická.

"Model, se kterým pracujeme, počítá se zprovozněním tunelu Blanka a také Vysočanské radiály," vysvětluje náměstek ředitele TSK Ladislav Pivec. Model ukazuje, že ulicím v Praze 6 a 7 se spíše uleví. Spokojeni mohou být řidiči, kteří jezdí Patočkovou či Argentinskou ulicí, tady pojede výrazně méně aut.

Ulicí Milady Horákové pojede jen o tisícovku aut méně

Najdou se však i případy, kdy vozidel přibude. Příkladem může být Svatovítská ulice spojující Vítězné náměstí v Dejvicích s Prašným mostem. Místní už několik týdnů pozorují dělníky, kteří tu pracují na rozšíření ulice. Jak ukazuje prognóza, bude to potřeba. Po spuštění tunelu Blanka by tudy mělo jezdit 35 tisíc aut. Přitom dnes tu denně projede něco málo přes 20 tisíc. Nárůst ve Svatovítské je dán tím, že vyústí přímo u nájezdu do tunelu u Prašného mostu.

    Blanka ani příliš nepomůže ulici Milady Horákové, pojede tu jen o tisícovku aut méně. Současný dopravní model však není konečný, neustále se vyvíjí. Přibývá aut a na silnicích se projeví i každý nový bytový projekt či obchodní centrum. Hodnoty se pak zvýší.

    Moos: Blanka dopravu zklidní

    Dopravní odborník Petr Moos vidí přínos Blanky v tom, že je to krok ke zklidnění dopravy. "Má zásadní význam pro městský okruh. Ona sama svede auta pod zem na Letné a pod Hradčany. I tak je to nesmírně důležitý krok ke zklidnění dopravy," říká.

    Odborníci však nejsou jednotní, když hovoří o významu tunelu. "Množství aut je hlavně dáno cílem cest, nikoliv samotnou silnicí. Navíc Blanka centrum objíždí, takže spíše stáhne provoz na sebe právě z centra," míní ředitel Pivec.

    "Trasa tunelu vede zbytečně blízko centru. Ona sem tu dopravu dozajista také přivede," naopak míní urbanista Ivan Lejčar, který se zabývá dopravou.

Adéla Paclíková MF DNES




Přidat do fóra komentář ke článku