Ale to, že místo hřiště budou kanceláře, prý není ten největší problém. Tím je podle ní doprava. I když se projekt jmenuje CTR Evropská, úřady rozhodly, že kolony aut nebudou jezdit přímo z Evropské, ale postranní úzkou uličkou lemovanou rodinnými domy. A to navzdory tomu, že přes ulici chodí zástupy dětí do místní školky a nevidomí z nedalekého centra pro zrakově postižené.
„O tom, že se tady bude stavět, jsme se dozvěděli úplnou náhodou,“ popisuje Jana Vlachová. „Městská část nám dlouhodobě pomáhala s údržbou hřišť. Sekala trávu okolo. Když to tam začalo celé zarůstat, začali jsme se zajímat, co se děje,“ pokračuje. Jistotu, že na dosud nezastavěných pozemcích má něco vyrůst, prý místní dostali, až když našli cedulku s oznámením o výstavbě. Byla schovaná poblíž hřiště. „Byli jsme překvapení, zvlášť poté, co jsme v roce 2008 dostali od bývalého starosty Tomáše Chalupy ujištění, že to tu chce městská část zachovat ve stávajícím stavu. Přitom, jak jsme se později dozvěděli, už o rok dříve Praha 6 začala jednat o prodeji pozemků,“ poukazuje na nesrovnalosti nespokojená obyvatelka. Místní se proto rozhodli, že proti výstavbě budou protestovat. Založili dokonce občanské sdružení.
S tím, že náhradní hřiště, byť menší, jim postaví developer o několik set metrů dál, jsou prý smíření. Jenže k další a důležitější výtce zůstávají jak investor, tak úřady hluší. „Nevadí nám zástavba jako taková, ale přístup k ní. Když si vezmete, že nás tu v ulici bydlí 132 a jen administrativní budova má být pro téměř dvojnásobek lidí, nebudete moci ani přejít, natož zaparkovat,“ tvrdí Jana Vlachová s tím, že ideální by bylo, kdyby se do CTR Evropská zajíždělo přímo z Evropské.
Podle ní nepomohly ani nesouhlasné dopisy ředitelů nedaleké školy a školky. A ani protesty Marie Schifferové, ředitelky místního zařízení pro nevidomé, která se obává o bezpečnost svých klientů. „Někteří mají nacvičenou trasu od zastávky autobusu, která vede přes ulice Navigátorů a Leteckou. Už v době výstavby by byla jejich bezpečnost silně ohrožena,“ říká.
A vedení městské části se podle svých vyjádření proti němu nebude odvolávat. Prý i ono chtělo vjezd z Evropské, ale magistrát a policie byly proti. „Předpokládali jsme připojení administrativního objektu z Evropské, což se nám zdálo mnohem vhodnější. Tento předpoklad však nebyl akceptován státními orgány… s tímto rozhodnutím nemůže samospráva nic dělat,“ uvádí radní Věroslav Gebouský. A v podobném duchu odpovídá i samotná společnost CTR Group. Ta připouští, že připojení přes ulici Leteckou není ideální, nicméně jde o řešení podle předpisů.
„Jako zásadní problém vidím to, že o takovýchto stavbách se rozhoduje bez dopravní studie a koncepce, která pro tuto oblast chybí,“ vytýká městské části zastupitel za Stranu zelených Antonín Nechvátal. Paradoxní prý také je, že městská část, i když věděla, že taková studie neexistuje, vyhověla žádosti společnosti CTR Group na změnu koeficientu zástavby. Bez toho by totiž administrativní budova na Dědině nemohla vůbec vyrůst.
Podle místostarosty Jana Záruby by bylo možné se dohodnout, že by v ulici vznikla třeba zóna se sníženou třicetikilometrovou rychlostí. Nicméně lidé z Letecké prý po zkušenostech radnici nevěří. „Dokud nepadne nějaký konkrétní návrh řešení, budeme proti výstavbě bojovat dál,“ dodavá Jana Vlachová.