Šopink na Bořindě
zveřejněno: 31. ledna 2014
značky:
Červený vrch |
Dejvice |
Vokovice |
Bořislavka |
výstavba V deníku Metro se mihla krátká informace o výstavbě na Bořislavce. Po delší prázdné době očekávání se zdá, že se v brzku na Bořislavce rozjede stavba nového kancelářského a obchodního střediska, promiňte, office & shopping centra. Článečky z Metra přebíráme a doplňujeme.
Na Evropské vyroste nákupní centrum. Propojí se s novou stanicí metra
Metro, 20. 1. 2014
Vizualizace nového obchodně administrativního centra na Bořislavce.
O výstavbě Centra Bořislavka se mluví již několik let. Opozdila se kvůli hospodářské krizi. Projekt však nyní oprášila společnost KKCG, která na místě koupila pozemky. Budovat na nich chce začít příští rok. Sotva skončí výstavba prodloužené linky metra A na Motol, vznikne na Evropské další staveniště. Přímo nad novou stanicí áčka začne společnost KKCG budovat Centrum Bořislavka.
"Zahájení stavby předpokládáme v létě 2015," říká obchodní ředitel KKCG Otto Koval s tím, že centrum bude propojeno s vestibulem stanice metra a to podchodem pod Liberijskou ulicí, který vyústí přímo do nákupní pasáže.
Restaurační posezení v novém centru poskytne výhed na Hradčana. Údajně. Vpravo kolem budovy vede Kladenská, Hradčany ale rozhodně v jejím prodloužení na obzoru nalézt nemůžeme.
Invalidovna se uzavře, Bořislavka neObdobná stavba letos odstartuje také nad stanicí metra B Invalidovna, kde vyroste administrativně-obchodní Centrum Invalidovna. Podobně jako stanice Národní třída, bude muset být i tato stanice po dobu prací dočasně uzavřena. Budoucí stanici prodloužené linky A Bořislavka naopak žádné uzavření nečeká. Stavba se provozu stanice, která se cestujícím otevře již na konci letošního roku, nedotkne.
"Při výstavbě Centra Bořislavka nedojde k uzavření stanice. V rámci prodloužení metra trasy A byla provedena příprava v koordinaci s Centrem Bořislavka a k propojení dojde přes budoucí podchod v rámci výstupu z vestibulu. Podchod bude vybudován v rámci stavby obchodního centra," říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.
Nové Bořislavka Office & shopping center poskytne univerzální nikterak hřejivé nákupní prostředí.
Hotovo bude 2017Centrum Bořislavka by podle investora mohlo být dokončeno v roce 2017. Záleží, jak se k němu však postaví příslušné orgány radnice Prahy 6.
"Čekáme, až nám společnost KKCG představí svůj projekt, poté k němu zaujmeme stanovisko," říká mluvčí šesté městské části Adam Halmoši.
Adam Váchal,
Metro.cz, 20. ledna 2014
Tolik poměrně strohá zpráva o výstavbě nového obchodního a kancelářského molochu. O centru na Bořindě psal deník Metro už v září 2012:Obyvatele Prahy 6 děsí nové nákupní centrum. Vyroste u Evropské
Metro, 5. 9. 2012
Další pohled do útrob nové budovy na Bořislavce.
V Praze 6 vyroste nové obchodní centrum. Lidé se bojí, že přitáhne na Evropskou ulici další auta. Shopaholici mohou slavit. U Evropské ulice v Praze 6 vyroste další obchodní centrum. To se ale nelíbí místním obyvatelům, kteří se bojí, že bude mít stavba negativní dopady na životní prostředí.
"Bořislavka s osmi sty parkovacími místy, zásobováním, novými obchody a přílivem zákazníků se může nepříjemně podepsat na životním prostředí. Pochybuji, že sem budou na nákupy všichni jezdit metrem," píše čtenář A. Nepala.
Budova měla původně začít růst již v roce 2008. Kvůli ekonomické krizi však byl projekt pozastaven. Nyní zde pozemky koupila skupina KKCG, která starý projekt oprášila a počítá na místě i s kancelářskými prostory.
Adam Váchal,
Metro.cz, 5. září 2012
Naše krátké doplnění
Pozemek vystřídal několik vlastníků, měnily se i projekty. Poněkud robustnější předchůdce s názvem Evropská City.
Naskýtá se řada otázek s projektem souvisejících. Třeba jak dopadne s návštěvností konkurent OC Šestka. Nebo Billa a další obchody v centru sídliště Červený vrch. Zda není stanice metra posunuta ze sídliště právě za novým obchodním centrem. Zda není kanceláří přeci jen už dost. Nechme tyto úvahy teď stranou. Mrkli jsme na dostupné informace o centru samotném a potom se zaměřili na obavy z dopravy, zmíněné ve výše uvedeném článku. V průběhu času změnil pozemek vlastníky a změnil se i chystaný projekt. Namísto původní robustnější zaoblené bodovy s názvem "
Evropská City" s výrazným válcovým nárožím přišla její hranatější nástupkyně. Ve variantě původní mělo být zvláště při Kladenské 200 bytů, kanceláří potom kolem 5 tisíc m
2, supermarket na 2.500 m
2, tři desítky dalších obchůdků. K tomu 538 míst v podzemních garážích. V novém drobečku už se bydlet nebude, zato nabídne 20.000 m
2 kancelářím a 17.000 m
2 obchodům, restauracím a zábavě. A do třech patrech podzemních garáží se poskládá aut 787.
Původní projekt Evropská City nabízel i 200 bytů.
Nahoře mezi Evropskou a Horoměřickou si všimněte někdejšího malého autobusového nádražíčka, kde dnes stojí bachratá Uniqua.
S projektem jsou svázány i změny územního plánu, to už snad v Praze ani jinak nejde... Je zajímavé, že svého času byla míra využití území dokonce zcela zrušena. Vše dokumentují ke článku přiložené obrázky. A jak to bude s dopravou v okolí nového šopink centra, ve výše citovaném článku obávanou? Podle
dokumentace EIA přispěje bořislavské centrum svému okolí novými zhruba
5.500 pojezdy aut denně. EIA zpracovaná v roce 2006 přitom naivně počítala s dokončením Blanky, okruhu kolem Prahy přes Suchdol i Břevnovské radiály už v roce 2010 - prognózy hovořily o poklesu intenzity dopravy i s provozem Bořislavky na neuvěřitelně pouhých 23.700 aut denně. Naskýtá se otázka, zda v souvislostech dneška je závěr EIA, že záměr "nebude posuzován" podle zákona o vlivu na ŽP, ještě platný. V roce 2008 dle TSK jezdilo v místě 42.000 aut, poslední zveřejněné informace o intenzitách dopravy jsou
z roku 2012 a na Bořindě hlásí 34.500 aut denně (úbytek je důsledek zprovoznění jižní části Pražského okruhu).
Už v roce 1999 se nadbíhalo developerům. Míra využití území zrušena, vše je v moci stavebního úřadu MČ.
Když nahlédneme do jiné EIA, tentokráte zrobené v roce 2008, věnované
prodloužení Áčka do Motola, zjistíme, že taktéž za předpokladu dokončení severního obchvatu Prahy je v roce 2014 očekávaná intenzita dopravy u Bořislavky
52.600 aut denně. To bez kolejové dopravy na letiště; pokud tam koleje (ve 2014 :-) ) povedou, "spadne" intenzita na 51.900. Že Praha nebude ze severu silničně obchvácena ještě hodně dlouho, je jasné. EIA zmiňuje výstavbu centra na Bořislavce, doufejme, že i v prognostikovaných intenzitách je provoz centra zahrnutý. Další kancelářské stavby v okolí Kulaťáku, které provozu na Evropské také přispějí, zmíněny však nejsou. Pozdává se nám, že vše je jedna velká hra s čísly. Pokud je ale prognóza vymodelována správně, máme se na Evropské na co těšit.
Nová úprava územního plánu. Nastavena míra využití "I", přičemž stupnice možných označení končí "K".
Příloha ke změně ÚP. Řez ukazuje výšku budovy vůči vilám na protější straně Evropské (vodorovný zub je Uniqua). Podívejte se zpátky na první vizualizaci, ta je tak šikovná, že se výškový přesah nad vilami zdaleka nezdá tak markantní.
Popisek k funkčnímu využití území "všeobecně smíšené".
Pozemek na Bořislavce v aktuálním územním plánu.
V místě stávala funkcionalistická měnírna. Původní vlastník pozemku Peleg nedovolil technickému muzeu uložit zachovalé části vybavení. Škoda.
Pod budovou ofis end šopink centra budou 3 podlaží podzemních garáží pro 800 aut. Přírůstek celodenní zátěže pro okolí je +5500 vozidel.
Kapacita parkování v centru Bořislavka a očekávané zatížení okolí dopravou provozem centra.
Prognózy intenzity dopravy na Evropské. Jako limitní byl prognózován rok 2009 se 47.700 vozidly denně.
Prognóza z EIA na prosloužení metra (2008) na rok 2014 bez kolejového spojení na letiště, při severním obchvatu kolem Prahy = 52.600 vozidel denně.
Doplnění 26. 2. 2014: vizualizce zveřejněná v Pražském deníku v článku "Místo zeleně další administrativní budova. Bořislavka má stát do tří let". Moc pěkná je běžkyně na širokém zeleném chodníku a pěkný je i přechod přes Evropskou, který byl s výstavbou metra zrušen. Auto široko daleko žádné, zkrátka idylka.
Připojené dokumenty:
Související odkazy:
Stránky projektanta centra na Bořislavce
Stránky chystaného šopink centra