Tento názor zazněl na konferenci "Rozrůstání měst - řešení nebo problém?", kterou 21.5.2009 uspořádalo občanské sdružení Agora Central Europe ve spolupráci s ABF - Nadací pro rozvoj architektury a stavitelství.
Příčinám suburbanizace, jejím výhodám a nevýhodám i možným řešením problémů, které s sebou přináší, byla věnována dopolední diskuse odborníků z oborů urbanismu, architektury, sociologie, geografie a dalších.
Mnohé ze záporů suburbanizace jsou už dobře známé. Satelitní městečka postrádají občanskou vybavenost, jsou nedostatečně obsluhována veřejnou dopravou, neexistují v nich centra, ve kterých by se mohl odehrávat místní veřejný a společenský život, a veřejná prostranství jako taková jsou v nich obecně omezována na minimum, které je někdy až absurdní.
Obyvatelé satelitů jsou tak na jednu stranu nuceni nadále využívat nabídky služeb a společenského vyžití v blízkých městech, na druhou stranu se pro sousední obce stávají až nezvladatelnou zátěží; tamní infrastruktura není na příliv nových obyvatel připravena a z toho vyplývá řada problémů jak pro obyvatele satelitů, tak pro starousedlíky. To je obzvlášť závažné v případě menších obcí, jež zátěž, kterou s sebou satelity přinášejí, zvládají pochopitelně ještě hůře než velká města.
Příčina problémů tkví zčásti v postoji obcí samotných, které se zejména v 90. letech 20. století snažily přilákat nové obyvatele, protože pro ně znamenali finanční přínos. Způsobu, jakým jsou nové obytné celky stavěny, přitom tehdejší samosprávy nevěnovaly dostatečnou pozornost. Spolu s velmi nízkými cenami zemědělské půdy, kterou lze v současných podmínkách snadno zabrat pro novou výstavbu, tak poskytly developerům téměř neomezené možnosti k živelné výstavbě.
Suburbanizace však nepřináší jen tyto praktické, technické a víceméně již dobře známé problémy. Další negativa nejsou na první pohled tolik zřejmá, avšak nejsou o nic méně závažná. Jedním z nich je podle sociologa Tomáše Kosteleckého a urbanisty Karla Maiera fakt, že suburbanizace umožňuje segregaci různých společenských skupin. Zjednodušeně řečeno: ceny nově stavěných domů v satelitech je předurčují k tomu, aby se do nich stěhovala vždy jen určitá příjmová skupina. Jednotlivé skupiny obyvatel se pak uzavírají do sebe a vzájemně nekomunikují. Existuje řada zkušeností s tím, že zejména v menších obcích, v jejichž blízkosti vzniklo satelitní městečko, se starousedlíci a noví obyvatelé prakticky nestýkají a může mezi nimi vznikat i značné napětí až nesnášenlivost.
V době, kdy začaly vznikat první satelity, dala se podle geografa Luďka Sýkory jejich výstavba považovat za určitý přínos. Domky v příměstských oblastech rozšířily nabídku bydlení, tím zabránily dalšímu nárůstu cen bydlení ve městech a umožnily také lidem z jiných částí země přistěhovat se do okolí větších měst za prací. Postupně ale začali obyvatelé satelitů zjišťovat, že jejich nové bydliště jim nenabízí dostatečnou občanskou vybavenost a sousedních obce nejsou schopné jejich potřebám vyhovět, a že tedy musí nadále cestovat do blízkých měst. Někteří z nich proto později začali původně velmi žádané satelity opouštět.
Developeři se však nesoustředí pouze na výstavbu za hranicemi měst, ale i přímo uvnitř měst samých. Města se tak začínají potýkat s problémy, jako jsou zahušťování zástavby, nárůst automobilové dopravy, poškozování životního prostředí a stále se zhoršující podmínky k životu.
Ne právě optimisticky vyzněl v této souvislosti na konferenci příspěvek Kateřiny Szentesiové z Útvaru rozvoje hlavního města Prahy. Podle jejích slov se v Praze projevuje nejen tzv. vnější suburbanizace, tedy výstavba za hranicemi města ať už residenční (obytná zástavba) nebo komerční (logistická centra apod.), ale také suburbanizace vnitřní. Tou je právě snaha o stále větší stavební rozvoj městských částí na okraji Prahy, která se projevuje ve velkém tlaku na změny územního plánu a na přeměnu dosud nezastavitelných ploch na plochy zastavitelné. Očekávání investorů a snaha představitelů městských částí jim vyhovět jsou podle Kateřiny Szentesiové tak velké, že je velmi těžké před nimi "ubránit" doposud volné plochy na území města.Na konferenci zazněly v diskusi odborníků různé náměty, jak suburbanizaci usměrnit. Od větší spolupráce zúčastněných stran při územním plánování, přes daňové nástroje a větší finanční zainteresovanost jednotlivých obcí na budování infrastruktury, až po vyšší poplatky za změny územního plánu a vyšší ceny zemědělské půdy.
Nejzajímavější a nejzávažnější však je názor Karla Maiera, který nastínil v úvodu diskuse: suburbanizace je důsledkem "útěku" určitých skupin lidí ze stále se zhoršujících životních podmínek ve velkých městech a jejich strachu a nejistoty, jaký bude další vývoj.
Často se bohužel zdá, že například pražský magistrát nechce problém vidět. Velké dopravní stavby, které fakticky podporují individuální automobilovou dopravu na úkor dopravy veřejné, chodců a cyklistů, výstavba velkých nákupních a logistických center na okrajích města, zahušťování městské zástavby, privatizace veřejného prostoru a úbytek zeleně - to vše jsou nešvary, jejichž škodlivost si už v mnoha evropských zemích uvědomili a upouštějí od nich. Představitelé řady pražských městských částí i celého města je naopak zhusta označují za nevyhnutelný vývoj, který nelze zastavit, a dokonce za "novou kvalitu života".
Propásli jsme bohužel příležitost neopakovat chyby druhých a ve vývoji Prahy přeskočit "dobu betonovou", kterou jinde v Evropě už mají za sebou. Důsledkem je pak "útěk" některých skupin obyvatel za hranice města, za vidinou zdravějšího a klidnějšího života v čistším a příjemnějším životním prostředí. Pokud ale bude za řešení nežádoucí suburbanizace považováno zahušťování zástavby uvnitř měst, podmínky k životu se v nich budou dále zhoršovat a dále bude narůstat zájem o bydlení za hranicemi města. Vznikne tak začarovaný kruh.
Skutečně tedy je především na představitelích města a městských částí, aby pro obyvatele vytvářeli takové podmínky k životu, kterými jim poskytnou dostatek důvodů v původním bydlišti zůstávat, nikoliv z něj utíkat. Jinak řečeno: živelnou a problematickou suburbanizaci lze usměrnit nejen nejrůznějšími finančními a legislativními nástroji, ale docela prostě i vytvářením takového životního prostředí ve městech, díky kterému se jeho obyvatelům bude dobře žít a nedojdou k přesvědčení, že jedinou cestou k příjemnějšímu životu je pro ně "cesta z města".
Další informace: