Malovanka: předvolební procitnutí?
zveřejněno: 11. října 2010
značky:
Břevnov |
Malovanka |
životní prostředí |
městský okruh V květnu a červnu představila na výstavě
Městské zásahy řada autorů projekty, kterými se snaží zlepšit problematická místa veřejného prostoru. Jedním z nich je i projekt na "polidštění" kontroverzní Malovanky - před několika týdny se ho "ujala" radnice Prahy 6.
Oficiální model křižovatky Malovanka - bohužel neukazuje to hlavní - očekávanou dopravní zátěž
Mimoúrovňová křižovatka Malovanka je posledních zhruba 10 let prezentována jako spása severního předpolí Strahovského tunelu a bující individuální dopravy vůbec. Za 1,2 miliardy to přeci spása být musí. Okouzlení Malovankou bylo tak veliké, že se MÚK Malovanka dokonce dostala jako hlavní motiv na plakát radniční výstavy
Praha 6 mění tvář v roce 2004.
Na křižovatku (ani na navazující úsek MO) nebylo zpracováno posouzení vlivu na životní prostředí (EIA).
"Doprava u Strahovského tunelu je nyní katastrofální, všichni doufáme, že bude méně zplodin a hluku, až se křižovatka vybuduje," říká starosta Chalupa koncem roku 2005. Přitom v dokumentaci ke stavebnímu povolení MÚK Malovanka se mj. uvádí, že po dokončení stavby křižovatky
"bude oblast obytné zástavby, umístěná podél východní větve ul. Patočkova - Myslbekova, kritickým územím zasaženým nadlimitními dopady znečištění ovzduší od automobilové dopravy", a dále že
"v úvodu prací na stavbě musí být provedena výměna oken obytných objektů a zařízení pro nucené větrání v obytných objektech u jižní strany ul. Patočkova". Nepřekvapí, že zmiňované domy byly radnicí Prahy 6 privatizovány.
Leták na výstavu Praha 6 mění tvář z roku 2004. Ohromující mimoúrovňová křižovatka Malovanka
Umístění ohromné mimoúrovňové křižovatky do obytné zóny města je nevhodné, výhrady k MÚK Malovanka vyjádřil i tehdejší senátor pražského volebního obvodu
Karel Schwarzenberg. Postupně se ozývala s kritickým názorem i řada architektů a urbanistů. Na letošní výstavě
Městské zásahy Jiří Opočenský a Štěpán Valouch v doprovodném textu svého projektu uvedli, že
"nadzemní vyústění a mimoúrovňové křižovatky vznikají bez veřejné debaty či architektonické soutěže." Konkrétně
"křižovatka Malovanka ... svým charakterem připomíná mimopražskou periferii... její rozsáhlá plocha ... se ... rozlévá těsně za hradbami historické Prahy. Křižovatka jako otevřená rána škodí městu. Přerušuje pás veřejných parků...".
Všimněte si komentáře Pyšné Princezny: "úžasný, Praha 6 je velmi pokroková radnice, škoda, že takové nejsou všechny!" Zdá se, že mediální masssáž je účinná
Na
Facebooku Prahy 6 se můžete dočíst:
Víceúrovňová křižovatka Malovanka, která v budoucnu propojí stávající
strahovský tunel s tunelem Blanka, by mohla radikálně změnit svou
industriální podobu. Městská část Praha 6 totiž koupila od architektů
Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha studii na její krášlení a
zatravnění a nechala ji od těchto architektů rozpracovat. Zatravnění
Malovanky musí chtít především místní obyvatelé, neboť to budou
především oni, kteří budou v budoucnu s touto stavbou žít v každodenním
kontaktu. Veřejnost má možnost napsat starostovi na emailovou adresu
tchalupa@praha6.cz, zda by takový projekt uvítala.
Křižovatka jako otevřená rána škodí městu. Přerušuje pás veřejných parků, který se táhne od hradeb přes Hládkov k zahradám usedlosti Malovanka a zámečku Kajetánka.
Praha 6 vzala teď, když je Malovanka před dokončením, názor architektů za svůj, a snaží se tak alespoň přelepit náplastí zmiňovanou "otevřenou ránu městu". Dojemně působí slova na Facebooku Prahy 6
"Zatravnění Malovanky musí chtít především místní obyvatelé, neboť to budou především oni, kteří budou v budoucnu s touto stavbou žít v každodenním kontaktu". Teď mají tedy místní úžasnou volbu - bohužel ji neměli, když se stavba chystala. Pyšná princezna z Facebooku přisuzuje za projekt radnici pokrokovost; škoda, že nebyla radnice pokrokovější dříve.
Architekti se vážně začínají zabývat tím, jak městské prostředí zachránit. Popis z výstavy Městské zásahy: Návrh zaceluje ránu v městské struktuře stehy lávek napříč prostorem křižovatky a překrývá dopravu visutým parkem. Mezi lávkami je napnutá nerezová síť zarostlá břečťanem a psím vínem...
Zazelenalá Malovanka je určitě projekt zajímavý, i když šrám zcela neodstraní. Bude znamenat změny dokončované stavby, není zatím známo, kolik bude visutá síť stát, zda popínavé
psí víno, snášející znečištěné ovzduší, přečká i provoz na Malovance, jak dokáže utlumit hluk, co v zimě, když opadá. Z navržených visutých cest či chodníků se zřejmě nestane vyhledávaná promenáda, spíše technická zajímavost a možnost pro místní, jak překonat rozlehlou křižovatku.
Zastřešená Malovanka s cestami pro pěší - je otázka, zda dlouhé úzké lávky je to pravé ořechové
Zastřešená Malovanka z pohledu řidiče
Na levé straně si všimněte již schváleného drobečka - nového hotelu Petynka
Noční Malovanka - téměř pohádková scenérie
Zazelenalá křižovatka z ptačí perspektivy
Rozloha dálniční křižovatky Malovanka přerůstá velikost Chrámu svatého Víta i s přilehlými nádvořími a budovami
Do plochy dálniční křižovatky Malovanka by se vešlo celé Staroměstské náměstí s přilehlými budovami a ulicemi
Prognóza někdejšího Ústavu dopravního inženýrství Praha (ÚDI): Malovankou bude projížďet 125.000 aut denně