Nejdražší chodník v zemi
Nový prostor,
4. srpna 2009
zveřejněno: 20. srpna 2009
značky:
tunel Blanka Vždycky jsem se divila a nikde se pořádně nedočetla, proč se vlastně staví pražský tunel Blanka, takže jsem byla ráda, když se na plotě obepínajícím rozkopané staveniště začaly objevovat obrázky s nápisy.
Vždycky jsem se divila a nikde se pořádně
nedočetla, proč se vlastně staví pražský tunel
Blanka a jestli bude opravdu takovým přínosem
pro město a v čem konkrétně a pro koho, takže
jsem byla ráda, když se na plotě obepínajícím
rozkopané staveniště začaly objevovat obrázky
s nápisy, jež se snažily účel stavby občanům
přiblížit.
Dnešní jáma na Hradčanské a budoucí idyla v roce 2011.
Nejdříve mi ta sdělení přišla nudná a nicneříkající:
nápis „blíž k Pražanům“ a obrázek
panoramatu města, „blíž k designu“ a reklama
na DOX, „blíž k pohybu“ a nebozí cyklisté v Milíčovském
lese, „blíž k přírodě“ a tuleň z pražské
ZOO. Začátkem léta jsem ale zaznamenala
v komunikační strategii budovatelů tunelu
značný posun. Informace k mé velké radosti
zkonkrétněly. Na plachtách teď stojí: o 30%
méně oxidů dusíku, o 24 decibelů méně hlukové
zátěže, o 1154 tun méně těžkých kovů, o 10%
nižší spotřeba pohonných hmot a co mě jako
milovnici číselných údajů opravdu nadchlo:
o 12584386 méně hodin v kolonách. O takových
argumentech už jsem musela přeci jen
přemýšlet, i když jsem netušila, jak se k těm
optimistickým údajům kdo dobral. Pořád mi ale
unikal smysl. Nevěřila jsem, že aby se ušetřila
ta trocha benzínu, vydal by na to magistrát
tolik peněz z našich daní. V tom muselo být
ještě něco jiného. Až jsem uviděla poslední
nový slogan: o 15 minut rychlejší jízda přes
Letnou.
Líbivá podoba Hradčanské v roce 2011. Nad tunelem povedou nadále 2+2 jízdní pruhy.
Začalo mi to docházet. Tramvají v době před
tunelem to trvalo z Hradčanské na Vltavskou
deset minut, metrem s časovou komplikací přestupu
na Muzeu čtrnáct. Na kole v obou směrech,
i kdyby se někdo pravidelně znemožňoval jako
já pomalým tempem, maximálně čtvrt hodiny.
Odmala věřím v neomezenost lidského ducha,
motoristy jsem ze svých úvah tedy dopředu
vyloučila. Předpokládám, že by se nikdo nechtěl
přemisťovat autem, když by to metrem, tramvají
i na kole stíhal rychleji. Pak už mi zbyla logicky
položka z dopravy jediná: a to chůze. Přiznala
jsem píáristům vyrábějícím plotová motta povedenou
nadsázku ve slově jízda a prozřela jsem.
Přes Letnou pěšky je to slabá půlhodinka. Zde
idea tunelu začíná být opravdu funkční. Překlenutí
případných nerovností terénu, odbourání
nutnosti čekat několik minut na přechodech
na zelenou a znemožnění prohlížet si výlohy
obchodů, by skutečně s jistou nadsázkou mohlo
dobrému chodci na výše zmíněné trase čtvrthodinku
ušetřeného času přinést. To už za těch 28
miliard přeci jen stojí.
Auta pod zemí: o 30 % méně oxidů dusíku, o 24 decibelů méně hlukové záteže, o 1154 méně tun těžkých kovů.
Martina Křížková
Auta pod zemí: čistší vzduch na ulicích, zdravější životní prostředí, lepší kvalita života
Podívejte se, jak vypadají
nové obrázky a nápisy na ohradách stavby Městského okruhu.
Zdravé a ohleduplné město: o 10 % nižší spotřeba pohonných hmot, o 12 584 386 méně hodin v kolonách, o 15 minut rychlejší jízda přes Letnou
Zdravé a ohleduplné město: více prostoru pro kulturu, více prostoru pro sport a přírodu, více prostoru pro vše krásné, co Praha nabízí
Tunel Blanka nad krasným pažitem