Neveselý život s dopravními stavbami
zveřejněno: 22. května 2010
značky:
Břevnov |
Dejvice |
Střešovice |
Malovanka |
doprava |
individuální doprava |
Břevnovská radiála |
městský okruh |
tunel Blanka „Život s Blankou“ byl název diskuse, kterou pro obyvatele bezprostředního okolí mimoúrovňové křižovatky Malovanka i pro všechny ostatní, kdo se zajímají o velké dopravní stavby v Praze 6, uspořádali zastupitelé
Strany zelených na Praze 6, hosty byla občanská sdružení EKO Břevnov a Životní prostředí Střešovice - Ořechovka, hostem byl také architekt Ivan Lejčar.
Diskuse se
konala 13. května v hotelu Pyramida a
kromě tunelového komplexu Blanka se zabývala i dalšími velkými
dopravními
stavbami v Praze, zejména jejich vlivem na život v Praze 6. Hned na úvod
vystoupil někdejší předseda
Občanského sdružení Octárna – Jan Cífka.
Nejzajímavější informací v jeho příspěvku bylo sdělení, které lze
shrnout
asi takto: při jednání s velkými stavebními firmami občanům nepomohou
žádné zákony, předpisy ani normy. Jediná možnost, jak se ubránit
bezohlednosti firem,
je mít něco, co tyto firmy potřebují a co jim občané mohou odepřít. Jen
v takovém
případě mají lidé šanci, že si firma neprosadí své zájmy doslova proti
všem. Ve
státě, který se chce nazývat právním, je ovšem taková zkušenost dosti na
pováženou…
Objížďka Myslbekovou ulicí přes Dlabačov
Místním občanům působí potíže současná objížďka Myslbekovou ulicí. Znamená zvýšenou hlukovou zátěž i více prachu. Bohužel slíbená protihluková okna v nejzatíženějších místech jsou instalována se zpožděním. (Užitečné kontakty při řešení problémů se stavbou jsou na konci článku).
Avšak ani další
informace, které se účastníci diskuse
dozvěděli, nebyly nikterak povzbudivé. Tak například modernizace trati
Praha –
Kladno byla vyřazena ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Znamená
to, že
s touto stavbou se v nejbližší době nepočítá. To je špatná zpráva pro
obyvatele těch částí Prahy 6, jež pravidelně zahlcují svými auty lidé
z Kladna
a okolí, kteří do Prahy dojíždějí za prací. Ani radnicí a magistrátem
opěvované
prodloužení metra A jim nepomůže, protože na celé této nové části trasy
není
místo pro větší parkoviště, nemluvě už o jejím nevhodném vedení, které
cestování po Praze 6 neurychlí, ale mnohdy spíše zkomplikuje.
Prognóza někdejšího Ústavu dopravního inženýrství Praha (ÚDI): Malovankou bude projížďet 125.000 aut denně
Ani tunelový
komplex Blanka lidem od aut neulehčí, ač právě
tento efekt je uváděn jako hlavní přínos, který má Blanka pro Pražany
mít.
Především je již nyní zřejmé, že přestože se oficiálně uvádí rok 2012
jako
termín zprovoznění tunelů, ve skutečnosti to bude výrazně později.
S tunelovým
komplexem Blanka souvisí stavba, která
je zatím ve fázi plánování, přesto by ale nebylo dobré nevěnovat jí
dostatečnou
pozornost. Jde o Břevnovskou radiálu (podívejte se na dokumentaci EIA nebo si přečtěte některé citace). Tato velká komunikace má být
jedním z
napaječů městského okruhu, tedy má na něj přivádět provoz směřující do
Prahy
zvenčí. Na málo známý, o to však více alarmující fakt, upozornil
architekt
Lejčar. Na nákresech současných i plánovaných částí městského okruhu a
radiál
názorně ukázal, že při současném zprovoznění Vysočanské i Břevnovské
radiály by
vzniklo přímé spojení z východního na západní okraj Prahy, jehož
součástí
by se stala právě část městského okruhu v okolí Prašného mostu,
křižovatky
Malovanka, a také v Břevnově podél celé stávající Patočkovy ulice. Právě
v její
stopě má budoucí radiála být vedena. Vznikla by tedy jakási obdoba
severojižní
magistrály, a to ve směru východo-západním, vedená po samém okraji
pražské
památkové rezervace a obytnými čtvrtěmi.
K plánům
Břevnovské radiály má velmi „zajímavý“
postoj radnice Prahy 6. Dal by se zjednodušeně popsat přibližně tak, že
radnice
by si sice přála, aby radiála byla vedena v tunelu, žádný jasný
požadavek
v tomto smyslu však nikdy nevznesla. Tunelová varianta Břevnovské
radiály
je přitom jen jednou z několika, které byly doposud ve hře. Svého času
radnice navrhovala vskutku neotřelé řešení: vést jeden směr radiály po
povrchu,
opačný směr v tunelu. Odůvodnění takového nápadu? Prý při jízdě do kopce
vzniká více exhalací, proto je třeba příslušnou polovinu radiály
postavit v tunelu,
zatímco v opačném směru – z kopce – může radiála zůstat povrchová,
protože
při jízdě z kopce je exhalací méně…
Další varianta, o
které se jednalo, se oficiálně nazývala
„tunelová se štěrbinou“. Správnější by však bylo nazvat tuto variantu
jako zapuštěnou,
protože vozovka by sice vedla pod úrovní okolní zástavby, avšak ona
štěrbina v horní
části stavby by byla 6 metrů široká. Nazývat něco takového „tunelem“ je
opravdu
velmi troufalé pojmenování.
Ačkoliv se zatím
zdá, že vedení radiály v tunelu je
plán, na němž se už nic měnit nebude, vyplývá z dosud známých informací
zjištění, že pro obyvatele nejen Prahy 6, ale i celé Prahy by bylo lepší
Břevnovskou radiálu vůbec nestavět. Podle předpokládaného harmonogramu
by její
stavba trvala 3 roky. S ohledem na dosavadní zkušenosti s podobnými
stavbami
však lze oprávněně očekávat, že skutečná doba výstavby by byla
pravděpodobně
delší. Po dobu stavby radiály by byla veškerá doprava z Patočkovy ulice
převedena na ulici Bělohorskou. Jaké by to asi bylo, to si určitě
dovedou velmi
dobře představit všichni, kdo už nyní trpí podobným opatřením, jež
souvisí se
stavbou křižovatky Malovanka.
Už v současnosti
slouží Patočkova ulice lidem z Kladna,
kteří dojíždějí do Prahy. Po zprovoznění radiály by se tedy situace
ještě
zhoršila, protože tato nová tzv. autodráhová komunikace, by „nasála“
ještě
větší množství aut. Zatímco ve světě se na 1 jízdní pruh běžně počítá
s 20-21
tisíci aut za 24 hodin, v komplexu Blanka se počítá s 28 tisíci.
Podle odhadu Ústavu dopravního inženýrství (kterýžto ústav před časem
magistrát
zrušil…) by křižovatkou Malovanka mělo po dostavění projet 125 tisíc aut
denně!
Představa provozu na Břevnovské radiále je při pohledu na tato čísla
téměř
děsivá.
Námětů
k zamyšlení nad tím, jaký život čeká
obyvatele Prahy 6 s velkými dopravními stavbami, které se zde už staví
nebo plánují, nabídla diskuse tedy víc než dost. A nejsou to úvahy právě
veselé: život v blízkosti obřích křižovatek i mnohaproudých „městských
dálnic“ není skutečně žádný med. A jak se k tomuto problému staví ti,
kteří jsou za něj především odpovědní? Jeden z účastníků diskuse se
podělil s ostatními o svůj zážitek, jehož hlavní aktérkou byla vedoucí
odboru dopravy na radnici Prahy 6. Poté, co přes Patočkovu ulici
postavili
lávku na naprosto nevhodném místě a zrušili několik přechodů pro chodce,
avšak lidé
přesto dál přecházejí ulici v místě bývalých přechodů, které lávka
prostě
nedokázala nahradit, prohlásila prý tato úřednice doslova: „Když tam
bude někdo
mrtvý, může si za to sám!“
-bk-
Na setkání byly zveřejněny užitečné kontakty, na které se mohou obyvatelé postižení stavbou obrátit:
- městská policie 158 (bahno v ulicích)
- stavební dozor IDS
- Zuzana Trejbalová, 604 575 987
- Josef Kalíšek, 602 101 809
- VIS - oblast Malovanky
- ing. Petr Kalabis, 724 117 604
- MČ Praha 6
- zastupitelé SZ