Pražská Malovanka je už 30 let staveništěm, nyní se tu staví Blanka
idnes.cz,
15. března 2010
zveřejněno: 19. března 2010
značky:
Břevnov |
Malovanka |
životní prostředí |
městský okruh Lidé žijící v domech na pražské Malovance mají těžký život. Nejdřív se tu stavěl Strahovský tunel, pak křižovatka a nyní i Blanka. Tunel pod Strahovem se začal budovat už před třiceti lety a od té doby se zde stavební činnost nezastavila.
"Bydlím tu 15 let a celou tu dobu žiji na staveništi," krčí rezignovaně rameny Dita Kusá, která kráčí po zabláceném asfaltu k blízké prodejně potravin. "Je tu rámus, prach, otevřít okna je nemyslitelné," pokračuje Kusá. Rozestavěná mimoúrovňová křižovatka sevřená mezi zdejšími činžáky
působí skutečně monstrózně. Dostat se z jedné strany na druhou? Skoro
nemožné. Na jednom konci stavby vede lávka pro pěší, z druhé je od
minulého týdne plechová ohrada, za níž se míhají reflexní vesty dělníků
a čilé lžíce bagrů. Tudy ještě před několika dny vedla silnice, nyní
musí auta stavbu objíždět velkým obloukem přes Dlabačov.
Chodci musí cestou na tramvaj stavbu obcházet
A chodci? Před týdnem jim zastavoval městský autobus přímo na
Malovance pod jejich okny, dnes musí vážit dalekou cestu. Kolem stavby
se proplést nemohou, přes staveniště lávky nevedou, bývalé přechody
rozbily sbíječky. "Chodíme normálně přes staveniště. Lidi si to tudy budou dál zkracovat, dokud tam nebude jáma. Nemůžu to celé
obcházet, to je ztráta deseti minut," zlobí se Tereza Čurdová a míjí
zátaras. Na podrážkách tenisek už má stejně nános bahna. "Už jsem tu za tu dobu zničila několikery boty," dodává.
Oficiální model křižovatky Malovanka - bohužel neukazuje to hlavní - očekávanou dopravní zátěž
Pochvalné slovo k šest kilometrů dlouhému tunelu, který za dva roky
spojí Malovanku s Pelc-Tyrolkou, tady nehledejte. Mezi obyvateli
činžáků panuje shoda - zničil nám hezké bydlení. Na druhou stranu by se
zdejším mělo za dva roky alespoň trochu ulevit. Auta, která tudy jezdila od Vypichu na Letnou, pojedou v podzemí a nebudou svými exhalacemi trápit lidi na povrchu.
"Hlavně ať už se to dostaví. Mělo to být už dávno. Ten, kdo to
blokuje, by měl raději mlčet," zazlívá boj proti Blance obyvatelům
čtvrtí na opačném konci tunelu - Libně a Pelc-Tyrolky - Jan Vítek. Je
prvním ke stavbě shovívavým člověkem, na něhož redaktoři MF DNES při
návštěvě Malovanky narazili. Stojí nad staveništěm na lávce a jeho zvídavý pohled na činnost pod
ním leccos napovídá. "Byl jsem inženýrem dopravních staveb," prozrazuje
Vítek. "Jen mě mrzí, že se Blanka nestaví společně s budoucím tunelem Břevnovské radiály," neodpustí si poznámku.
Břevnovská radiála, která bude pod povrchem kopírovat Patočkovu ulici a přivede sem auta od Vypichu, je v plánu, ale zatím na ni nejsou peníze.
Tunel
mezi domy
Stavbaři se nyní na Malovance dostávají na velmi kritické místo. Pracovat budou přímo mezi domy, kde je prostor široký pouze 36 metrů. Základy domů budou proto statici zajišťovat betonovými injektážemi. Investor plánuje také výměnu oken za protihluková v desítkách domů, stavět se budou i protihlukové bariéry.
Chaos na objížďce Patočkovy ulice
Patočkova
ulice u Strahovského tunelu je od minulé středy slepá. Pětatřicet tisíc
aut, jež tu každý den jezdila do centra Prahy od Bílé Hory, Rakovníka a
Karlových Varů či opačně, nyní musí objíždět místo přes Dlabačov. A tak
to bude zřejmě až do konce roku 2012.
Na objízdné trase panuje chaos, jak se mohli v pátek ráno přesvědčit redaktoři MF DNES.
Objížďka vede Myslbekovou a Bělohorskou ulicí,
kudy jezdí i tramvaje, takže o nebezpečné situace tu není nouze. Ke
zmatkům přispívají i dopravní značky. Například v Myslbekově ulici je
cedule, která řidičům říká, že mohou odbočit do Bělohorské ve dvou
pruzích. Jenže za zatáčkou se náhle jeden pruh změní na odbočovací a
auta se musí seštosovat do zbývajícího pruhu.
O tom, že tento manévr řada šoférů nezvládne, svědčily v pátek ráno střepy a kousky plastů z nárazníků rozsypané všude kolem.
Přestože město před uzavřením Patočkovy ulice slibovalo, že na objížďce budou zachovány v každém směru dva jízdní pruhy, není to tak úplně pravda.
Jeden z pruhů je často pouze odbočovací, a pokud už vedle sebe dva
pruhy vedou - jako například v ulici Pod Královkou - pak jeden z nich
bez rozpaků obsadí stavební technika.
V pátek
ráno parkovalo nákladní auto vedle hotelu Pyramida, čímž brzdilo provoz
ve směru na Vypich. Řidič náklaďáku si nelámal hlavu s hledáním místa k
zastavení ani v opačném směru. V Myslbekově ulici tu dělníci snášeli z
korby dlažební kostky. Že blokují v ranní špičce stovky motoristů
včetně autobusů, jim bylo zřejmě jedno, což naznačovalo jejich ležérní
pracovní tempo.
Navíc řidiče nic nevaruje, že je Patočkova uzavřena. "Nikde nic a najednou značka objížďky, nečekáte to," lamentuje Kamil Šuster, jenž do Prahy jel v pátek z Karlovarska.
Až bude tunel od Malovanky do Pelc-Tyrolky dokončen,
měli by si oddechnout obyvatelé Holešovic či Bubenče. Také se výrazně
zrychlí cestování po metropoli. Zatímco nyní stráví řidič na cestě přes
Letnou, Holešovice a most Barikádníků nejméně 20 minut, po roce 2012 to
zvládne za pět.