Prodloužené metro A bude bez parkovišť, odstavená auta zaplní ulice
iDnes,
24. února 2012
zveřejněno: 25. února 2012
značky:
Dejvice |
Veleslavín |
Chalupa |
doprava |
individuální doprava |
úřad MČ |
veřejná doprava |
metro A prodloužení |
terminál Veleslavín U stanice Veleslavín na budované trase metra A nevyroste plánovaný parkovací dům. Město nemá totiž na jeho výstavbu dost peněz. Pražskou pokladnu by stál odhadem 1,3 miliardy korun. Nový úsek "áčka" tak zůstane bez potřebného záchytného P+R parkoviště a řidiči budou odstavovat svá auta v okolních ulicích.
Plánované parkoviště u stanice metra Veleslavín pro 600 aut mělo být ve 2 podzemních podlažích budovy autobusového terminálu (23 autobusů).
Plánovaný parkovací dům měl nabídnout až 600 stání pro lidi mířící do Prahy z Kladna a okolí. Nejsou na něj ale peníze. "Místo parkovacího domu tam bude jen zpevněná parkovací plocha, jejíž kapacita bude samozřejmě nižší," potvrdil změnu plánů primátorův náměstek pro dopravu Josef Nosek.
Prodloužení trasy metra A
Trasa metra A se prodlouží až do stanice Motol koncem roku 2014. Vzniknou čtyři nové stanice: Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Celkové náklady na stavbu by měly být cca 19 miliard korun. Část peněz Praha získá z EU, na zbytek si zřejmě půjčí od Evropské investiční banky.
Ve druhé etapě výstavby měla budova dostat další 4 nadzemní podlaží - a to pro 2000 administrativních pracovníků (v garážích by ale tito "noví" zaměstnanci slupli asi 300 míst!), tedy efekt P+R by se tím zmenšíl.
V územním plánu přitom podél celého nového úseku metra se čtyřmi stanicemi není zahrnuta žádná další parkovací plocha a magistrát s jiným parkovištěm v této lokalitě v současné době ani nepočítá.
Nové placené parkoviště "NON-STOP" vzniklo nedávno na Kulaťáku. Firma Revital Servis požaduje za každou započatou hodinu 30 Kč, za celý den (6-22) potom 250 Kč.
Například u budoucí konečné v Motole není na stavbu parkoviště dost místa. "V téhle části Prahy neexistuje žádné záchytné parkoviště, čím větší by tady vzniklo, tím lépe," prohlásil Tomáš Mrázek, mluvčí Technické správy komunikací, která P+R parkoviště spravuje.
Parkoviště dostalo nový alespoň trošku zpevněný povrch, auta ho však během celého týdne prakticky nezaplní. Připlatit k ceně benzínu za cestu do práce ještě za parkování, to samozřejmě netáhne.
Praha si tak zadělává na velký problém. Auta, kterých se prodloužením metra chce zbavit, nevyhnutelně zaplní ulice v okolí nového úseku "áčka". A situace bude ještě složitější: šestá městská část chce totiž letos zavést parkovací zóny pro rezidenty v Bubenči a Dejvicích.
Obyvatelé Prahy 6 budou volat po dalších modrých zónách
Placené parkoviště zeje celý týden prázdnotou, obsluha jen marně vyhlíži zákazníky. Zatím se tedy řidičům daří svoje auta vtěsnat ještě někam do okolních ulic.
Míst, kde budou moci lidé zaparkovat, bude tedy ještě méně. "Praha je bohužel hluchá k potřebě vzniku záchytných parkovišť, proto se živelně parkuje na chodnících či v zeleni. Město to sice řeší na vlastní náklady, ale ty se mu vrátí v podobě volnějších ulic," řekl František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT.
Parkoviště P+R
V metropoli je v současné době 17 parkovacích ploch P+R, které poskytují řidičům dohromady přibližně 2 900 parkovacích míst. Parkovat se na nich dá celý den za 20 korun, otevřena jsou od čtyř hodin ráno do ukončení provozu metra, tedy zhruba jedné hodiny po půlnoci. Podle dopravních expertů by ovšem v Praze byla potřeba nejméně dvojnásobná nabídka míst.
Nezastavěný prostor mezi Verdunskou a Jugoslávskými partyzány poskytuje místo na parkování pro zhruba 160 vozidel. Bez výběrčího při vjezdu se jich tam tolik každý den vešlo.
Že by teď přesedlali na veřejnou dopravu?
Pokud tedy magistrát nesežene na stavbu dostatečně velkého parkoviště peníze a vhodný prostor, musí se místní lidé připravit na to, že se z nich v roce 2014 stanou bezradní hledači parkovacích míst. A stejně jako dnes lidé v okolí stanic metra v Praze 4 budou stovky lidí z Veleslavína a okolí nejspíš volat po zavedení modrých zón, které problém přesunou jen o pár ulic dál.
Dřívější přehled variant prodloužení Áčka z doby rozhodnování odborníků. Finální varianta - Chalupoida - ještě není zakleslena. Velké záchytné parkoviště se uvažovalo na Dlouhé míli, tam se Chalupoida nejspíše nikdy neprokutá, samotné prodloužení metra "V.A" do Motola bez jediného P+R nepřinese kýžený užitek.
Pro šestou městskou část bude metro bez parkoviště znamenat velké problémy. "Jsme z toho velmi smutní, doufali jsme, že město na parkovací dům peníze najde. Pokud se tak nestane, zkusíme sami hledat nějaký prostor, kde by se parkoviště dalo vybudovat," reagovala na zprávu starostka Prahy 6 Marie Kousalíková.
Autor: Petr Kupec
Pozn.: Fotografie nejsou převzaté z článku na iDnesu, ale jsou z "vlastních zásob".