Praha 6 ztrácí tvář

Nedej se plus: Metro - konečná stanice Motol?

1. června 2014

zveřejněno: 3. června 2014

Další informace: ČT2 nedej se plus
značky: doprava | metro A prodloužení

S jistým zpožděním se metro do Motola rozjede příští rok na jaře. Historii a souvislosti nevydařeného projektu zmapovali redaktoři pořadu Nedej se plus.

Přidat do fóra komentář ke článku



Pořad ČT2 "Nedej se plus" se 1. června věnoval prodloužení metra do Motola.
Konečná v Motole nebude opakováním stanice Letňany? Spolupachatel prodloužení metra do Letňan i do Motola MUDr. Pavel Bém (2008): "Severní terasa dnes reprezentuje obrovskou cílovou populaci." To měl ještě v rukávu nesmyslnou vizi olympiády.
"Je pravděpodobné, že do stanice Nemocnice Motol bude z Dejvic zajíždět jen každá druhá souprava metra." Ano, pásmový provoz bude jako do Letňan. Ve stanici Petřiny je již připravena obratová kolej.
"Je to trošku diskutabilní ... napojení na letiště není reálné ... nevygeneruje tolik lidí, aby zdůvodnilo metro," praví prof. Karel Maier z Fakulty architektury ČVUT. Demografický potenciál prodloužení metra není dostatečný.
Prodloužení bude stát 25 miliard. A příspěvek z EU bude o 4 miliardy menší. Prodloužení do Motola může být čítankovou ukázkou rozhodnutí politiků bez odborníků. Linka nebude za velké peníze zdaleka plně využita.
A Mgr. Tomáš Chalupa, náš strůjce "Chalupoidy" - křivolaké trasy metra na letiště právě argumentuje, že železnice nemá pro obyvatele žádný význam (2005).
Za sporem mezi druhem kolejové dopravy vedené z Dejvic západním směrem jsou také peníze.
Ing. arch. Alexander Holub, zastupitel MČ P6: "Hned po revoluci se začalo uvažovat o tom, že se využije tahle trať pro vybudování příměstské rychlodráhy, jak to bývá obvyklé ve světě." Přednost dostalo metro...
Pražský zastupitel Mgr. Petr Štěpánek: Tak tehdy měla ODS absolutní většinu, takže vlastně mohla věci rozhodnout bez velkých debat. A primátor byl tehdy z Prahy 6..."
Bude metro do Motola dostatečně vytíženo? Jiří Štábl, tiskový mluvčí DP: "V tuto chvíli nebudu předjímat žádným způsobem." Chápate to? DP neví, zda budou mít prostavěné miliardy ten správný užitek...
Dopravní urbanista Ing. arch. Ivan Lejčar: "Metro nesplňuje určité standardy pro letištní klientelu při dopravě do centra."
V pořadu se mihne i další věrný Bémův sluha - dopravák bez titulu - Radovan Šteiner. Právě ukazuje Chalupoidu (2006).
K trasování metra se vyjadřovala i občanská sdružení: Ing. Jiří John, Vokovice k životu: "Považujeme za nesmyslnou tu trasu metra, tu takzvanou chalupoidu, která metro odklání."
A ještě jedna otázka pro Jiřího Štábla, tiskového mluvčího DP. Jaká bude dopravní návaznost na stanici metra Motol? "V současnosti je celý proces na začátku." Návaznost povrchové dopravy se měla řešit již při plánování trasy. Neřešila...
Mgr. Petra Hrubá, tisková mluvčí magistrátu: "V současných rozvojových plánech města se s prodloužením metra A za stanici Motol nepočítá, ... tento záměr by byl neefektivní a neekonomický."
Mgr. Petra Kolínská, zastupitelka MČ P6: "Metro A je popření vlastně všech racionálních zásad dopravního plánování. A mohlo se to povést jenom ve městě, které žádný dopravní master plán nemá."
Mgr. Ondřej Mirovský, zastupitel MČ P7: "Problém je v nekomunikaci mezi Českými drahami, hlavním městem Prahou, případně i Středočeským krajem." Ano, nikdy nebyla vůle hledat společné, efektivní a levné řešení sloužící cestujícím...
"Výstavbou linky metra D tak město splatí Pražanům dlouhodobý dluh. Ing. arch. Ivan Lejčar: V poslední době svítá naděje, že taková ta beznaděj končí, že teď nastávají lepší časy, že přichází na řadu zdravý rozum, zdravé uvažování a hlavně transparentnost."

Související odkazy:

Nedej se plus
[1. 6. 2014] Nedej se plus: Metro - konečná stanice Motol? Podívejte se na celý pořad.


Přidat do fóra komentář ke článku