Jedna beseda špatný projekt nezmění
zveřejněno: 23. ledna 2010
značky:
Chalupa |
úřad MČ |
metro A prodloužení Na 7. ledna pozvala radnice občany na „besedu o stavbě metra“. Samotný název akce –„beseda“ – zní poněkud zvláštně. Jako kdyby chtěl navodit představu idylické selanky, na které si radní s občany pěkně poklábosí o připravovaném prodloužení trasy metra A a společně si budou notovat „ó, jak to metro bude báječné“.
Úvodní slovo Ing. Jaroslavy Trnkové, jediného zástupce radnice na besedě
Vezmeme-li v úvahu, z jakého podnětu se tato akce konala, příslušel by jí spíš název „debata“ nebo „diskuse“. Tím podnětem bylo značné znepokojení některých obyvatel Červeného Vrchu, pod jejichž domy má být ražen tunel prodloužené trasy, a nespokojenost těch ostatních, kteří krátce před zahájením stavby zjišťují, že stanice s názvem Červený Vrch vlastně vůbec na Červeném Vrchu nebude.
Plejáda odborníků a šéfů z nejrůznějších firem a úřadů - bohužel nikdo z nich neznal třeba kapacitu výtahů, které jediné budou umožňovat výstup směrem k sídlišti Červený Vrch
Obavy o to, co provede ražba tunelu se spodními vodami v okolí
obytných domů, vyjádřili jejich obyvatelé už na
setkání
radnice s občany Veleslavína a Vokovic. Starosta jim přislíbil, že se
radnice bude snažit získat další informace týkající se ražby tunelu pod
obytnými domy, a že je poté v dotčených domech zveřejní. Na konci loňského
roku se pak skutečně v některých domech objevil jakýsi plakátek s texty
ve stylu „otázky a odpovědi“. Bohužel však byly otázky příliš obecné a odpovědi
na ně taktéž. Těžko říct, jestli někoho může uspokojit informace v duchu „Hrozí
při ražbě tunelu poklesy na povrchu? – Obecně lze říci, že práce v podzemí
se na povrchu vždy nějak projeví.“ Tato dvojice otázky a odpovědi je parafrází
(nikoliv doslovným citátem) informací, které radnice občanům předložila spolu s pozvánkou
na již zmíněnou besedu. Pozoruhodné je, že i tentokrát byla pozvánka šířena
velmi nedůsledným a poněkud záhadným způsobem. Byla například vyvěšena na
vchodech některých domů v ulici Na Petřinách, a to v té její části,
které se výstavba metra prakticky nijak nedotkne. Naproti tomu v ulicích,
pod kterými bude procházet tunel, se žádná pozvánka na akci neobjevila.
Do jídelny Gymnázia Arabská přišlo poměrně hodně místních obyvatel
Navzdory mírně chaotickému informování o připravované besedě
dorazilo na místo jejího konání – do gymnázia Arabská – opět značné množství
lidí. Radnice si akci zřejmě původně představovala skutečně jako jakýsi
propagačně/agitační počin. Jak jinak si vysvětlit, že po výkladu o jednotlivých
budoucích stanicích a předvedení jejich vizualizací byl publiku puštěn film o stavbě
části trasy metra C ? Film v budovatelském duchu, v němž nechyběl
záběr na primátora Béma, kterak rozjásaně poklepává kladívkem na základní kámen…
Naštěstí si publikum tento pokus o výplach mozku nenechalo líbit a promítání
filmu bylo hned na začátku zastaveno. Díky tomu zůstalo více času na diskusi,
kterou si (možná) zástupci radnice, projektanta, Dopravního podniku a další pořadatelé
přáli mít o něco kratší.
Za radnici byla přítomna "koordinátorka strategických projektů" Ing. Jaroslava Trnková, která besedu moderovala
Diskuse byla opět velmi živá a nejvíc se znovu soustředila
na situaci na Červeném Vrchu. Tamní obyvatelé se jednak nenechali ukolébat tvrzeními
o tom, že ražba tunelu se v okolí jejich domů opravdu nijak nepříznivě
neprojeví, a jednak se ani nadále netajili svým názorem, že stanice, která má
vchod do metra zcela mimo těžiště sídliště, postrádá pro jeho obyvatele
jakýkoliv smysl.
Jeden z mála priktičtějších obrázků, které byly na besedě promítány: oba výstupy ve stanici Červený Vrch, výtahy směřují k sídlišti, eskalátory na Horoměřickou
Kromě námitek k umístění stanice Červený Vrch a obav
některých jeho obyvatel zazněla také řada dotazů týkajících se budoucího
staveniště v ulici K Lánu nebo toho, proč se pasportizace domů
nedělala na okraji sídliště Petřiny v místech, kde obyvatelé některých
domů už roky zažívají určité problémy se svahem, na němž domy stojí a který se
pohybuje.
Některé obrázky snad ani nemělo smyslu promítat - dateily stanice Petřiny nebyly vůbec čitelné
Další z diskutujících upozornil na fakt, že stavba
a zejména
provoz nové části metra jsou velice drahé a položil otázku, jak je možné
se do tak nákladného podniku vůbec pouštět v době, kdy se Dopravní podnik
potýká s finančními potížemi a chce proto omezovat provoz už existující
veřejné dopravy.
Jeden z praktičtějších obrázků stanice Petřiny - eskalátory k ulici Na Petřinách, výtak do nitra sídliště
Zajímavá byla také otázka, proč se ve stanici Petřiny počítá
s obratovou kolejí, která zpravidla bývá jen v konečných stanicích,
když konečná nového úseku má být o stanici dál – v Motole. Odpověď na tuto
otázku stojí za pozornost: zástupce DP prohlásil, že obratová kolej má sloužit
k tomu, aby některé vlaky mohly končit už na Petřinách, protože se počítá
s tím, že až do Motola nebudou jezdit všechny spoje. Tato odpověď tedy
potvrdila to, o čem se v odborně zaměřených diskusních fórech debatuje už
dávno: tedy že stanice Motol nebude dostatečně využívána a tudíž do ní bude
zaveden pásmový provoz. Podobně jako se to stalo nedávno na trase C stanici
Letňany, která díky tomu, že končí v polích, také není příliš vytížená.
Je ovšem zarážející, že už ve fázi
projektování a přípravy stavby se předem počítá s tím, že určitý úsek
metra bude téměř zbytečný!
Konečná v Motole
Po ukončení více než hodinu trvající diskuse – která skutečně
ničím nepřipomínala radostnou „besedu“, jakou si zřejmě pořadatelé původně
představovali – zbyl ještě čas na neformální diskuse mezi zúčastněnou veřejností. A z těchto
následných diskusí vyplynula další „bílá místa“ projektu, který je odbornou i
zainteresovanou laickou veřejností zhusta označován za nesmyslný nebo přímo
špatný.
Například: je skutečně jisté, že stavba metra bude z velké
části financovaná ze strukturálních fondů EU – nebo jsou „evropské“ peníze
pouze přislíbeny, ale není vůbec jisté, jestli je bruselská byrokracie na
stavbu nakonec skutečně dá? A pokud peníze z fondů EU nebudou, jak zaplatí
tento nesmírně drahý projekt město, které se už teď kvůli nedostatku peněz uchyluje
ke krokům, jež výrazně zhoršují kvalitu stávající dopravní obslužnosti MHD?
Anebo: proč radnice Prahy 6 údajně požadovala, aby u budoucí
stanice Petřiny byl zrušen původně plánovaný podchod pod ulicí Na Petřinách s vchodem
do stanice i z druhé strany této ulice – a to prý s odůvodněním,
že v místech potenciálního druhého vchodu je „klidová zóna“ a tento vchod
by nebyl dostatečně využíván? Ve skutečnosti je naproti obchodního domu (kde bude
jediné schodiště do stanice), v místech potenciálního východu z původně
projektovaného podchodu, veřejné prostranství. Rozložení obytné zástavby po
obou stranách hlavní ulice je navíc velmi podobné. Pokud se tedy počítá s tím,
že vchod do stanice u obchodního domu využíván bude, pak je argument o
nedostatečném využití případného druhého vchodu přesně naproti přes ulici zcela
zjevně nesmyslný.
A další námět k zamyšlení: metro je dopravní
prostředek, který je vhodný pouze k radiální (do centra směřující) dopravě
– nikoliv k dopravě tangenciální. Nově plánovaný úsek se však právě díky
oklice Veleslavín – Petřiny – Motol od radiálního směru odchyluje a dostává
se do směru tangenciálního. Tento oblouk ovšem zavdává technické příčiny k tomu,
že se budoucí tunel octne pod některými domy na Červeném Vrchu. Kromě nesmyslné
okliky, která celou trasu prakticky znehodnocuje, je tak právě tato „křivka“
důvodem toho, proč nyní někteří obyvatelé Červeného Vrchu mají oprávněné obavy
z toho, co stavba tunelu může způsobit jejich domům.
Zdá se, že ani po jedné „besedě“ nejsou všechny nejasnosti
okolo prodloužení metra vyjasněny, obavy zaplašeny a námitky vyvráceny. Stále
zůstává řada témat, která by si zasloužila další diskusi. A to takovou, při
které by lidé dostali úplné a hlavně pravdivé informace. Jak se totiž mezi zainteresovanou
veřejností na adresu nového úseku „áčka“ ví už dlouho: tento projekt je založen
nikoliv na skutečných a racionálních dopravních potřebách, nýbrž výhradně a
zcela na politických zájmech. A proto je to projekt špatný, což žádná „beseda s občany“
změnit nemůže.
-bk-