Rychlodráha do Kladna dostala ekologická razítka a nový termín stavby
iDnes.cz,
21. ledna 2013
zveřejněno: 29. ledna 2013
značky:
doprava |
rychlodráha Před několika dny proběhla informace o dokončeném řízení EIA na úsek modernizované Buštěhradky mezi okrajem Prahy a Kladnem. Přebíráme článek z iDnes.cz a přidáváme krátký komentář.
Doprovodný obrázek na iDnesu ukazuje modrou žížalu modernizované železnice až do Veleslavína. Řízením EIA ale teď prošla pouze II. etapa této stavby - od Kladna jen na okraj Prahy.
Správa železniční dopravní cesty chce ještě letos nebo v příštím roce zahájit výstavbu rychlodráhy mezi Kladnem a pražským Veleslavínem. Ano, něco podobného se říkalo už v listopadu 2011. Teď ovšem úsek po osmi letech prošel posouzením o vlivu stavby na životní prostředí.
Vizualizace stanice Veleslavín. Tam etapa, na kterou byl vydán kladný posudek EIA, nedosáhne... (vidíte na obrázku v tubusu nějaký výstup pro cestující?)
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rozdělila výstavbu rychlodráhy kvůli omezeným možnostem financování na dvě části - z pražských Bubnů do Ruzyně a z Ruzyně do Kladna. Podle mluvčího SŽDC Tomáše Drvoty se v dohledné době nepočítá se zahájením části vedoucí z Bubnů, protože je finančně nákladná. Dříve se cena tohoto úseku odhadovala na 27 miliard korun, a státní podnik chce proto začít s "levnější" částí za osm miliard.
Podle vizualizace z roku 2008 by mohla stanice na Dlouhé Míli vypadat nějak takto.
"Snahou SŽDC je zahájit tuto stavbu v roce 2013 nebo 2014. Rozhodně tu stavbu vnímáme jako velkou prioritu pražské příměstské dopravy," řekl Drvota. Z dokumentů o posouzení vlivu stavby na životní prostředí vyplývá, že rychlodráha z Ruzyně do Kladna bude dvoukolejná a z větší části povede po stávající železnici.
Tabulka průměrných rychlostí vlaků v závěrečném stanovisku posouzení EIA. Žádné znatelné oprávnění k "novinářskému" označení rychlodráha není patrné. Zůstáváme raději jen u "modernizace" železnice.
Celková délka modernizovaného úseku je téměř 20 kilometrů. Po rekonstrukci se zvýší traťová rychlost na 120 kilometrů za hodinu, která však bude v některých úsecích omezena. Jinde budou smět vlaky naopak jezdit až 145 kilometrů za hodinu.
Ač se v článku na iDnesu hovoří o etapě "rychlodráhy" jen do ž.st. Ruzyně, ilustrační obrázek ukazuje místo zcela jiné.
Při budování rychlodráhy se kromě toho počítá například s elektrifikací tratě, modernizací mostů, nádraží, přejezdů nebo výstavbou protihlukových zdí. Součástí této etapy budou také úpravy nástupiště na Masarykově nádraží a Negrelliho viaduktu v Praze.
iDnes.cz
ČTK, Iva Brendlová
21. ledna 2013
Tabulka rychlostí v jednotlivých úsecích. Avizovaných 145 km/h by zvládly jen soupravy s naklápěcí skříní. Vzhledem ke zbytku tratě by to byl luxus.
Chalupovo ministerstvo tedy popustilo blíže k provedení část dříve zamýšlené kompletní rekonstrukce Buštěhradky z centra města do Kladna (s odbočkou na letiště), zkrácená varianta modernizace (tzv. etapa II.) skončí na úrovni Pražského okruhu, tedy v podstatě na nádraží Praha - Ruzyně a nedosáhne tak ani k metru. Kolejová doprava západním směrem měla na okraji Prahy v podstatě
dva důležité cíle: letiště a P+R na Dlouhé Míli. Na klíčové pozice nedosáhne ani
metro, ani
železnice. Třetí kolejovou možností tímto směrem je
tramvaj. Její
prodloužení ze Šárky prezentovala radnice na nedávné
výstavě "Praha 6 mění tvář". Avšak podle všeho na dlouhou dobu skončí kousek za Dědinou, malý žďabíček před Dlouhou Mílí.
V dokumentaci EIA se objevila novinka - nízké protihlukové clony. Možná by nemusela trať vést nutně v tubusu. Na to, že je možné se obejít
bez vysokých protihlukových clon (drahých a ošklivých), přišla SŽDC už (!) loni.
Železnice mezi Kladnem a okrajem Prahy se má modernizovat 28 měsíců. Tedy ještě dlouhou dobu budou Kladeňáci odkázáni na autobusy (ti pohodlnější samozřejmě nadále pojedou autem). Je otázka, zda modernizovaná železnice jen na kraj Prahy přitáhne po svém dokončení za 28 měsíců dostatek zájemců o svezení. Až se rozběhne další etapa modernizace směrem do centra, bude to znamenat, že v ž.st. Praha - Ruzyně budou muset všichni z vlaku ven...
Kolejová doprava na západě Prahy. Červené metro do Motola, okrová modernizovaná železnice (tenká původní), modrá tramvaj na Dědinu. Zelený puntík původní místo P+R na Dlouhé Míli, žlutý puntík je ž.st. Ruzyně.
Žádná kolej tedy v dohlednu nedosáhne ani na letiště, ani na Dlouhou Míli. Jedna z dřívějších variant zněla: vystavět nejprve železniční spojení
od metra Veleslavín na letiště, samozřejmě přes Dlouhou Míli. Nestalo se tak. Drahé metro Bémem a Chalupou ohnuté do Motola je nyní smysluplnější vést dále na Zličín, železnice zatím letiště samozřejmě míjí. Modernizovaná část železnice končí na hranici Prahy a dále do centra bude dočasně (?!) pokračovat jednokolejkou po vykotlané trati. Tramvaj skončí v poli za Dědinou. Taxikáři na letišti a budovatelé
P+R ve Veleslavíně si mohou mnout ruce...
Připojené dokumenty:
Související odkazy:
Historie projektu modernizace Buštěhradské dráhy na otevřené encyklopedii Wikipedie
Oficiální web Správa železniční dopravní cesty, vlastníka a provozovatele celostátní dráhy a drah regionálních ve vlastnictví státu.