Strnadovo zahradnictví - radnice má nastudováno
zveřejněno: 11. května 2014
značky:
Veleslavín |
Vokovice |
doprava |
úřad MČ |
územní plán |
výstavba |
Strnadovo zahradnictví Velká plocha bývalého Strnadova zahradnictví bude po schválení změny územního plánu Z-2590 pravděpodobně zastavěna. Radnice má zpracovánu urbanistickou studii oblasti včetně nového silničního propojení Petřin a Evropské.
Urbanistická studie zahrnuje oblast bývalého Strnadova zahradnictví a staré teplárny Veleslavín. Nově řeší dopravní propojení Petřin a Evropské. Červen 2013.
Problematice změny
Strnadova zahradnictví (na původně radnicí proklamovaný centrální park a posléze na zastavitelné území) se věnujeme již od dob vzniku iniciativy v roce 2008. Záměr změnit území na zastavitelné se zpočátku podařilo
odrazit, s pomocí
Hudečkova "švindlu" nakonec zastupitelstvem HMP prošel. Před nedávnem jsme zaznamenali pokus developera
zvýšit míru využití území. Návrh na navýšení koeficientu zastavěnosti ze stupně C na stupeň D a dokonce E projednávala Komise územního rozvoje Prahy 6. S
protesty se ozvala veřejnost i občanská sdružení. Komise s návrhem nesouhlasila (konečné slovo bude mít ale MHMP). Argumentem pro zachování koeficientu C byla i
urbanistická studie "Veleslavín, stará teplárna a Strnadovo zahradnictví". Tu na objednávku MČ vypracoval Ing. arch. Alexander Holub, mj. zastupitel za TOP09. Podle zákona 106/1999 o poskytování informací jsme o materiál zažádali. A skutečně jsme ho od vedoucího Odboru územního rozvoje MČ Praha 6 Ing. arch. Beránka získali. Studie byla vypracována již v červnu 2013 a nepřekvapuje, že radnice "zbytečně" podobnými informacemi domorodce nezatěžuje. Co jí neustále brání ve zveřejnění podobných studií a projektů? Svůj obraz neposkytovatele informací by se rázem změnil, kdybychom slyšeli: to a to developerovi dovolíme, tohle ať ani nezkouší.
V úvodu shrnuje studie současný stav lokality. Zanedbané, zdevastované, neudržované území. Na planýrování mají podíl i současní vlastníci pozemku.
Podle slov v průvodním dopise bylo
hlavním cílem studie "fixovat novou stopu komunikace propojující Veleslavín se sídlištěm Petřiny a dále navrhnout dopravní obslužnost bývalých ploch Strnadova zahradnictví". Komplikovaný terénní reliéf protnutý železnicí znesnadňuje dopravní obslužnost území. Současně
"byly dány principy regulace Lokality A i B bývalého Strnadova zahradnictví; byl zakreslen návrh územního plánu na předmětnou lokalitu; byl zakreslen podklad pro změnu územního plánu pro koridor Petřiny - Veleslavín. Pouze námětově bylo zpracováno území Teplárny Veleslavín" (pozn.: míněno staré teplárny).
Znázorněné širší vztahy ve studii. Původní málo čitelné červené popisky jsme vyměnili za o něco málo čitelnější žluté. Nevíme, proč chybí metro na Červeném vrchu, ehm, na Bořislavce. Petřinský konec šipky chybějícího dopravního spojení je zapíchnutý nepřesně, jak ukazují další obrázky ze studie.
V popisu
širších vztahů je zajímavé přiznání zeleného koridoru od Vítězného náměstí, který však přerušuje poliklinika. Avšak
"další pokračování tohoto koridoru je nejasné". Zmíněno je nevyhovující silniční propojení Petřin s Evropskou,
"rušivý element" výtopny, dvoukilometrová bariéra železnice bez přechodu. Je zajímavé, že požadavek radnice na zahloubení
Buštěhradské dráhy až do Veleslavína je dále rozmělněn:
"předpokládá se sice zachování půdorysné stopy", ale
"výhledové výškové usazení trati není známo". V této souvislosti je uvažováno variantní řešení překonání stopy železnice. Ve studii není zmíněna Prahou 6 dříve prosazovaná nová stanice "Dlouhý Lán".
Koncept urbanistického pojetí č. 1: v severní části u školy širší pás parkové úpravy. Území je průjezdné podélně (Na Rozdílu - V Předním Veleslavíně) i napříč (Na rozdílu - Pod Novým lesem). Přes území se vine červená linka nového dopravního spojení Petřin a Evropské.
Ve vlastní
nové zástavbě bývalého Strnada mají být povoleny maximálně
dvoupatrové samostatné domy s podkrovím nebo domy
třípatrové s rovnou střechou. Celková intenzita zástavby potom nemá překročit
kód C. Po obvodu území staré teplárny má být výška domů podobná, ve střední části a severovýchodě potom mají být bytové domy maximalně pětipodlažní. Studie navrhuje, že
"torzo výtopny bude zakomponováno do architektonického konceptu areálu" (ale víme, jak dopadly třeba
Sladovny, že). Jaká se očekává (a připouští)
celková kapacita bydlení ve všech třech lokalitách nového sídelního útvaru studie neuvádí;
přírůstek obyvatel si neodvažujeme odhadovat, podobně ani
zatížení oblasti automobilovou dopravou vyvolané novou zástavbou. Kladem je, že nové areály nemají být uzavřené, tedy mají být bez oplocení. Pruhy zeleně umožňující podélné průchody oběma částmi budou snad dostačující. Obavy budí
"revitalizace" a
"zpřírodnění" Dejvického potoka. Jeho tok i s okolím dostal bohužel v posledním období dost
zabrat, a to zbytečně.
Koncept urbanistického pojetí č. 2: plocha parkové úpravy kratší, ale v celé šíři mezi školou a tratí. Oblast je neprůjezdná, a to ani podélně, ani příčně. Do ostré zatáčky nového dopravního spojení Petřin a Evropské je umístěna "dominanta" - dle studie např. restaurace. Přístup zajistí lávka od Petřin.
Nově je řešeno
dopravní spojení Petřin a Evropské. Řešení dosavadní je v územním plánu pouze jako územní rezerva, začíná Na Větrníku, výškový rozdíl do údolí překonává částečně tunelem a malou estakádou. Z dopravního pohledu přímo navazuje na tah od Vypichu (Ankarská). Nově navrhované spojení je nasazeno na ulici Na Petřinách až u Stamicovy, Řeší tedy již jen menší výškový rozdíl. Navíc toto napojení zřejmě umenší podíl dopravy od Vypichu. Avšak ostrou zatáčkou hodnou alpského průsmyku vchází povrchově do dosavadního zeleného svahu (navíc spadající do ÚSES = územního systému ekologické stability). Na druhou strany využívá ploch obou tepláren a umožňuje kromě průjezdné i obslužnou funkci.
Výsledné urbanistické řešení. Všimněte si zaslepení ulice Pod Novým lesem ve směru z centra. V severní části vlevo je obdélníček nové školky. Žlutá linka pěšího propojení směrem do Veleslavína může mít problém vzhledem k soukromému vlastnictví pozemků.
Z pohledu zamýšleného využití některých ploch jako
parků s veřejným využitím je ve studii uvedeno, že jsou tyto
plochy na soukromých pozemcích. To může být na překážku uvažovanému veřejnému využití a může omezit uvažované pěší propojení až do Veleslavína. Může se také stát, že tito vlastníci zažádají o změnu územního plánu a podle běžné praxe a podle vzoru změny Z-2590 jim bude vyhověno.
Popis vztahů k územnímu plánu a regulativům. Strnad míra využití C, stará teplárna potom D. Trošku děsí pojem "zpřírodnění" potoka.
V souvislosti s vlastnictvím pozemků se sluší připomenout
možnost MČ Praha 6 získat některé pozemky v severovýchodní části bávalého zahradnictví do spoluvlastnictví (u zatáčky Na Rozdílu). Na podíl vlastněný firmou ALBERGA byla vypsána
dobrovolná dražba. Návrh vstoupit do dražby na poslední chvíli projednala a schválila
Rada MČ Prahy 6, a bod se tak s pouhým jednodenním předstihem dostal i na
jednání zastupitelstva 11. dubna 2014 ke schválení. Radnice by tak získala jistý a ne nepodstatný vliv při dalším využití pozemků. To bylo i argumentem zastupitelů za Zelené. Z úst TOP09 zazněl naopak názor, že právě urbanistická studie (kterou v tomto článku uvádíme) je dostatečnou pákou na developery a tedy i na způsob budoucího využití pozemků a není třeba utrácet miliony za pozemky (dle znaleckého posudku 16.200.000 Kč). Při jednání se ukázala i slabina zákona - MČ by musela ještě před vstupem do dražby zveřejnit částku, kterou by byla ochotna zaplatit. Nakonec pro vstup do dražby hlasovali (netradičně shodně) zatupitelé ODS a Zelení. Návrh neprošel, Praha 6 se tak o zisk pozemků ani nepokusila. Pozemky nakonec v dražbě konané 30. dubna
vydraženy nebyly.
Studie: Princip dopravní obsluhy. Nově navržená silnice umožní lépe obsloužit budoucí zástavbu staré teplárny, ale naruší pás zeleně "Nového lesa".
Studie: Principy regulativu. Vyznačení ploch k zástavbě a ploch veřejně přístupné zeleně.
Studie: Zákres do územního plánu.
Studie: Koridor Petřiny - Veleslavín. Podklad pro změnu územního plánu. Porovnání dosavadní rezervy pro vedení silničního spojení Petřin a Veleslavína (velký oblouk, tunel, estakáda) a nového řešení (ostrá zatáčka lesem, povrchově)
Platný územní plán oblasti.
Platný územní plán oblasti s vyznačeným novým návrhem na dopravní propojení Petřin a Evropské. Povrchové vedení výrazně zasahuje do stráně "Nového lesa" mezi ulicemi Na Petřinách a Pod Novým lesem. Červená linka kolem značí ÚSES = územní systém ekologické stability. Bude výrazně narušen.
Cenová mapa oblasti. Z neznámých důvodů je stanovena cena pouze na jižní část ve svahu nad tratí. Pokud by se použila i na severu, potom by pozemek do dražby přišel zhruba na 66 milionů, polovina potom na 33. Znalecký posudek nastavil cenu do dražby na polovinu - na milionů 16.
Hlasování zatupitelů o dražbě pozemků: pro 19, proti 3, zdrželi 12, nehlasovali 11 (!), omluveni 6 (někteří permanentně = Chalupa). MČ se pozemky získat v dražbě nepokusila...
Připojené dokumenty: